ذغال0

ذغال چوب سیاه و ذغال چوب سفید

(White Charcoal and Black Charcoal):
روشهای مختلفی برای ساخت ذغال چوب وجود دارد.
معمولاً از جهت رنگ , دو نوع ذغال چوب یافت می شود، ذغال سیاه (black charcoal ) و ذغال سفید (white charcoal ).
این ذغالها با روش های مختلف سوزاندن تولید میشوند. اگر چه اساس تولید آنها, روش مشابهی دارد، ولی تفاوت کیفیت این ذغال ها کلاً به چگونگی خاموش کردن آتش بستگی دارد.
مشکل عمده تولید کنندگان سنتی ذغال چوب, آن است که ذغال آنها کیفیت پایینی دارد.
– ذغال سفید مانند چدن سخت است .
– اگربه ذغال سفید ضربه بزنیم، صدای ضربه ای مانند فلز را خواهیم شنید.
– تکنولوژی ساخت ذغال سفید در مقایسه با تکنولوژی ساخت ذغال سیاه معمولی پیچیده تر میباشد، و به نظر میرسد اسرار ساخت آن از چین سرچشمه گرفته است.
– تکنولوژی تولید سنتی آن اکثراً در ژاپن و برخی از قسمتهای چین و کره بکار میرود
– ذغال های سفید هم اکنون به مصارف صنعتی مانند اجزای الکترونیکی تا کاربرهای دارویی در جهان علم مورد کاربرد قرار می گیرد.
روش تولید ذغال معمولی یا سیاه:
(Ordinary or Black Charcoal):
معمولاً برای تولید ذغال سیاه، چوب در دمای بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتیگراد کربونیزه میشود (قسمتی از آن با مقدار کمی از هوا میسوزد.)، سپس کوره (kiln) پوشانده میشود تا عملیات سوختن متوقف شود و حرارت به آهستگی کم و از آن خارج شود. در این موقع میتوان سطح ذغال را مشاهده کرد که سیاه میباشد. ذغال سیاه، نرم است و در بیرونی ترین لایه چوب باقی میماند. همچنین آتش گیری آن راحت بوده و با حرارت کافی میسوزد بطوریکه از آن بعنوان سوخت برای موارد مختلف استفاده میشود.
ذغال چوب تولید شده در جهان پیرامون ما اکثراً از نوع ذغال سیاه نرم میباشند. که این نوع ذغال, نوع استاندارد شده و متداولی از ذغال چوب در سراسر جهان میباشد.ذغال استاندارد مناسب بوده و قابلیت اشتعال زیادی دارد. عده دیگری از مردم آنرا ذغال چوب بی دقت “careless charcoal” یا خانگی”domestic charcoal” مینامند.
روش تولید ذغال چوب سفید (White Charcoal ):
ذغال چوب سفید با کربونیزه کردن چوب در یک دمای پایین بطور معتدل ایجاد میشود، و سپس نزدیک به انتهای فرایند، دمای کوره تا حدود ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد افزایش میابد تا چوب به حرارت سرخ برسد. در هنگام تولید ذغال چوب سفید، اپراتور باید کاملاً مهارت داشته باشد تا ذغال ها را که در عمق خودشان قرمز هستند از کوره خارج نموده و سریعاً آن را با پوشش پودر خفه نماید.
پودر ، مخلوطی از شن، خاک و خاکستر است. این کار رنگ سفیدی به سطح ذغال خواهد دارد. که نام ذغال سفید از این حالت مشتق میشود. بعد از افزایش سریع دما، عمل خنک کردن سریع صورت میگیرد و سطح سوخته در لایه خارجی چوب خروجی با سطح صاف و سخت وجود دارد به نام ذغال سخت یا “hard charcoal” شناخته میشود. ذغال سفید ممکن است زمان بیشتری برای روشن شدن (آتشگیری) نیاز داشته باشد، ولی هدایت آن خیلی بهتر از ذغال سیاه معمولی یا ordinary black charcoal میباشد. شعله ایجاد شده با ذغال سفید ، به عنوان سوخت، دوام بیشتری دارد.
فواید ذغال سفید”Benefits of White Charcoal”:
*ذغال سفید دارای فواید متعددی میباشد که تعدادی از آنها عبارتند از.
الف- میتوان آن را در ظرف آب قرار داده تا آب را فیلتر کرده و مواد معدنی طبیعی را وارد آب کند. همچنین به جذب مواد شیمیایی در آب لوله کشی کمک خواهد کرد.
ب- ذغال سفید قابلیت گرم کردن بدن و کمک به افزایش گردش خون در بدن ، پوست و مو را در هنگام استحمام با افزایش به آب حمام دارد.
ج- به کاهش فشار خون و کلسترول بدن کمک میکند.
د- ذغال چوب سفید، یونهای منفی را تامین میکند و محتوای رطوبت را در هوا تخلیص و بالانس میکند.
ه- اخیراً، تحقیقات نشان داده است، که امواج الکترومغناطیس ناشی از دستگاههای الکتریکی مانند مانیتورهای کامپیوتر و تلفن های موبایل تاثیرات زیان باری بر بدن انسان دارند. ذغالی که در دمای بالا سوخته است ساختاری ویژه دارد که در جذب امواج الکترومغناطیسی مناسب میباشد. ذغال چوب باید در حدود ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد فرایند شود تا این قابلیت را داشته باشد.
لازم است به خاطر داشته باشیم که ذغال سیاه و سفید ممکن است ذغال مشابهی به نظر برسند، اما تفاوت آنها بستگی به این دارد که هر کدام در فرایند تهیه اشان چگونه خاموش میشوند. همچنین آنها در خواص شیمیایی و فیزیکی زیادی مانند کربن، اکسیژن، هیدروژن، خاکستر، سختی، و ارزش حرارتی و قابلیت اشتعال با هم تفاوت دارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *