تنباکو

استفاده از تنباکو به عنوان سوخت در آینده

احتمالا در آینده می توان از بوته تنباکو به عنوان یک سوخت زیستی استفاده کرد. دانشمندان در حال آزمایش بر روی این گیاه هستند تا بتوانند روغن آن را استخراج کنند و از آن بعنوان سوخت هواپیماها، اتومبیل ها و کامیون ها استفاده کنند. هدف آن است که اصلاحاتی ژنتیکی در تنباکو بوجود آید تا بتوان سوختی بهتر و ارزان تر تولید کرد.

آناستازیوس ملیس، از پژوهشگران این پروژه می گوید: «این عصاره چربی است که از برگ تنباکو گرفته شده است. ما ساختار برگ های تنباکو را اصلاح کردیم و اکنون آنها می توانند به جای هوا در داخل برگها روغن ذخیره کنند. ما در حال از بین بردن تمام بخش های چربی دوست گیاه مانند کلروفیل و دیگر ترکیبات مربوط به آن هستیم تا امکان ذخیره چربی در گیاه را افزایش دهیم.»

پژوهشگران در آزمایشگاه دانشگاه برکلی در کالیفرنیاست در حال ایجاد نوعی هیدروکربن مصنوعی در مسیر تجمع روغن در برگهای تنباکو هستند. آنها ترکیباتی را در گیاه وارد می سازند تا به کمک آنها، امکان جذب نور توسط برگ ها افزایش یابد و به این ترتیب بتوانند از طریق فتوسنتز سوخت بیشتری را در گیاه ایجاد کنند. سپس به کمک حلال های آلی، می توان از برگ های تنباکو، روغن استخراج کرد. به این ترتیب سوختی بسیار ارزان تهیه خواهد شد. به گفته محققان، مزیت گیاه توتون در این زمینه بیش از مزیت نیشکر و یا گیاه سویاست.

پگی لومکس نیز می گوید: «برای ما گیاه تنباکو یک نمونه بسیار عالی است زیرا یک گیاه خوراکی نیست و امکان کشت آن در همه جا وجود دارد. به همین دلیل به نظر ما یک انتخاب عالی برای سوخت است.»

دانشمندان امیدوارند که تنباکو بتواند پاسخی به معضل کمبود سوخت صنعتی باشد.

امروزه میزان تولید سوخت های زیستی در سراسر جهان حدود ۱۰۰ میلیارد لیتر است و سوختهای زیستی حدود ۳ درصد از کل سوخت جهان در سیستم حمل و نقل را به خود اختصاص می دهند .

آژانس بین المللی انرژی به دنبال آن است که تا سال ۲۰۵۰ بیش از یک چهارم سوخت حمل و نقل جهانی توسط سوخت های زیستی تامین گردد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *